Kunnallispolitiikka

Kokoomuksen valtuustoryhmä on Jyväskylän valtuuston toiseksi suurin ryhmä. Ryhmään kuuluvat 13 valtuutettua ja viisi ensimmäistä varavaltuutettua. Ryhmä kokoontuu säännöllisesti kerran kuussa ennen valtuuston kokousta.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja sekä kulttuuri- ja liikuntalautakunnan puheenjohtaja ovat kokoomuslaisia.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Pauli Partanen

Kokoomus Jyväskylän seurakunnassa

Kokoomus vaikuttaa tällä hetkellä Jyväskylän seurakunnassa yhdeksän valtuutetun ja muiden luottamushenkilöiden voimin. Äänin laskettuna Kokoomuksen ryhmä on kirkkovaltuuston suurin ryhmä.  Kirkkovaltuustoon kuuluu kaikkiaan 39 jäsentä.

Kokoomus ja sitoutumattomat -listan kirkkovaltuutetut löydät alta.

Kokoomus ja sitoutumattomat -listan Kirkkovaltuutetut 2015-
Riitta-Liisa Göös
2 Göös Riitta-Liisa, eläkeläinen, Leppälahti
Eero Kuusela
12 Kuusela Eero, eläkeläinen, keskusta
Heimo Lajunen
13 Lajunen Heimo, hallintoylilääkäri, Kypärämäki
Terhi Pulli
30 Pulli Terhi, LitM, Lohikoski
Raija Sipinen
39 Sipinen Raija, yrittäjä, Palokka
Mauri Sompa
40 Sompa Mauri, sosiaalineuvos, Lohikoski
Juha Suonperä
41 Suonperä Juha, eversti evp, Lutakko
Juha Venäläinen
47 Venäläinen Juha, opettaja, Mattilanpelto
Pipsa Wilhelms
48 Wilhelms Pipsa, toiminnanjohtaja, Älylä
Teesimme: Kirkko ihmisten kylässä on meitä jokaista varten

Kirkolla on suuri merkitys arvoyhteisönä. Se edustaa hetkellisyyden sijasta jatkuvuutta, irrallisuuden sijasta juurevuutta ja pinnallisuuden sijasta syvällisempää käsitystä elämän tarkoituksesta ja mielekkyydestä.

Seurakunta on tavalliselle ihmiselle tärkeä erityisesti kun se on lähellä ihmisten elämää – kasteessa, iltarukouksessa, päivä- ja perhekerhoissa, rippikoulussa, vihkimisessä, diakoniatyössä ja hautaan siunaamisessa.  Yhteiskunnan perusyksikkö on koti ja perhe.  Näissä molemmissa toteutamme arjen kristillisyyttä.

Seurakunta on välittämisen ja lähimmäisenrakkauden yhteisö. Kirkon tulee olla avoin ja aktiivinen Suomeen muuttaville, että hekin kokevat olevansa tervetulleita. Erilaisten seurakuntalaisten ja työntekijöiden pitää mahtua samaan kirkkoon. Ketään ei saa syrjiä.

Seurakunnissa tulee antaa vastuuta jäsenille. Meissä seurakuntalaisissa piilee suuri voima ja rikkaus, siksi paikallisia vahvuuksia tulee arvostaa. Koko seurakunnan taloudenhoidon on oltava vastuullista ja ekologista.

Kirkolliskokous- ja hiippakuntavaltuustovaalit

Kirkolliskokousedustajien ja hiippakuntavaltuuston jäsenten vaalit järjestetään 9.2.2016. Vaaleissa seurakuntien luottamushenkilöt valitsevat maallikkoedustajat ja hiippakuntien papit valitsevat pappisedustajat kirkolliskokoukseen ja hiippakuntavaltuustoihin. Ehdokasasettelun päättymispäivä on nyt 15.11.2015 ennen klo 16. Ehdokasasettelua on aikaistettu kuukaudella.

Kirkolliskokous on kirkon ylin päättävä elin, jossa käsitellään kirkon oppia, työtä, lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Kirkolliskokoukseen valitaan 96 hiippakunnittain valittua edustajaa, josta 1/3 on pappeja ja 2/3 maallikoita.

Hiippakuntavaltuusto toimii hiippakunnan toisena hallintoelimenä tuomiokapitulin ohella. Hiippakuntavaltuuston jäseninä on 14 maallikkoa ja 7 pappia.

Kokoomus Jyväskylän seurakunnassa