Kansanedustajan paikkaa tavoittelee Jyväskylästä kuusi Kokoomuksen ehdokasta

Eelis Loikkanen (s. 1994) on eduskuntaryhmän viestintäsihteeri ja korkeakouluopiskelija, jonka vaaliteemat kiteytyvät koulutukseen, talouteen ja ilmastoon. Loikkanen korostaa, että ilmastonmuutos ja ympäristöongelmat, valtion velkaantuminen sekä osaamisen ja koulutuksen murros vaativat realistisia ja vaikuttavia ratkaisuja. Hän näkee, että nuoria, motivoituneita ja osaavia ihmisiä kaivataan uudistamaan päätöksentekoa. Tulevaisuuden Suomessa tulee olemaan suuria haasteita, jotka koettelevat koko hyvinvointiyhteiskunnan kestokykyä, joten kansanedustajilta tullaan kysymään kanttia talouden ja ilmaston aiheuttamien ongelmien ratkaisemisessa. On tärkeää olla lannistumatta ja rakentaa yhdessä Suomea, jossa on hyvä olla.

Katja Isomöttönen (s. 1974) on yksityinen perhepäivähoitaja, joka on työskennellyt aiemmin luonto- ja kulttuurimatkailun parissa Keski-Suomessa mm. Varjolan matkailutilalla Laukaassa ja kulttuurimatkailuhankevetäjänä Keuruulla. Isomöttönen korostaa, että Keski-Suomen upeat kulttuuri- ja luontomatkailukohteet ja tapahtumat tuovat elinvoimaa ja työtä: matkailu on kasvava toimiala ja Keski-Suomen on oltava mukana kasvun kärjessä. Isomöttönen korostaa, että seniorit ovat rakentaneet perustan hyvinvoivalle Suomelle, ja toisaalta lasten ja nuorten kasvun tukeminen on myös ensiarvoisen tärkeää tulevaisuuden hyvinvoinnin kannalta. Työtä päivähoidossa, koulussa ja seniorityössä on arvotettava korkeammalle valtion taholta. Keski-Suomi on ja sen tulee jatkossakin olla varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja seniorityön suunnannäyttäjänä.

Janiika Vilkuna (s. 1984) työskentelee päätöksenteon ja lainsäädäntötyön ytimessä europarlamentaarikko Henna Virkkusen avustajana ja viestintäkoordinaattorina Euroopan parlamentissa. Vilkunalle on poliittisen vaikuttamistyön lisäksi ehtinyt kertyä monipuolinen ura viestinnän saralla tiedepuisto- ja yliopistomarkkinoinnista startup-yritysten viestintäkoulutuksiin. Vilkunalla on toimittajakokemusta YLE Radio Keski-Suomesta (nykyinen YLE Jyväskylä) ja hän on toiminut Jyväskylän yliopiston viestintäyksikön sekä Kuopio Innovationin tiedottajan tehtävissä. Hän on opiskellut pääaineenaan viestintää Jyväskylän yliopistossa, suorittanut Erasmus-opinnot Cardiffin yliopistossa Walesissa ja tehnyt maisterivaiheen opintoja Vrije Universiteit Brussel´issa Belgiassa.

Juha Suonperä (s. 1958) on lentäjäeversti evp. Ilmavoimista ja hänellä on vankka tausta johtamisesta, talouden ylläpidosta, organisaation ja toiminnan kehittämisestä, turvallisuussektorilta, koulutusmaailmasta ja yhteiskunnallisten asioiden hoitamisesta. Suonperällä on monia luottamustehtäviä niin politiikassa kuin kolmannella sektorilla: hän on mm. Jyväskylän kaupunginhallituksen 1. varapuheenjohtaja, Jyväskylän Koulutuskuntayhtymän hallituksen puheenjohtaja, maakuntavaltuutettu ja Ilmavoimien Kiltaliiton puheenjohtaja. Suonperä haluaa olla vaikuttamassa siihen, että Suomi on tulevaisuudessa maailman paras maa asua, elää ja tehdä töitä. Kilpailukykyinen vientiteollisuus ja huippuluokan koulutus ovat Keski-Suomen tulevaisuuden avaimet. Talous ja turvallisuus ovat suomalaisten kivijalka ja osaamisella Suomi pärjää tulevaisuudessakin.

Reetta Nummelin (s. 1984) on rakennusalan yrittäjä, jonka keskeisimmät teemat ovat työ ja hyvinvointi. Yrittäjyys mahdollistaa työpaikkojen luomisen ja työn tarjoamisen, mikä luo kasvua sekä taloudellista turvaa monille. Työn ja verotulojen kautta mahdollistetaan hyvinvointi, taataan vakaa talous ja laadukkaat peruspalvelut kaikille. Nummelinin mielestä tulevaisuudessa on kiinnitettävä enemmän huomiota erilaisiin asumismuotoihin, jotka mahdollistavat ikääntyvän väestön kotona asumisen mahdollisimman pitkään, liikuntarajoitteisia ihmisiä unohtamatta. Oman rakennusalan yrityksen luotsaamisen lisäksi Nummelin toimii Jyväskylän kaupunginvaltuutettuna sekä rakennus- ja ympäristöjaoston jäsenenä. Hän on myös toista kautta Jyvässeudun yrittäjäkokoomuksen puheenjohtajana ja Jyväskylän yrittäjien hallituksen jäsenenä.

Sinuhe Wallinheimo (s. 1972) on toisen kauden kansanedustaja, joka toimi ennen kansanedustajuuttaan ammattilaisjääkiekkoilijana ja yritysvalmentajana. Wallinheimo kouluttautui uransa aikana kolmen yliopistotutkinnon verran ja on tälläkin hetkellä koulutetuin kaikista istuvista maakuntamme kansanedustajista. Kansanedustajana Wallinheimo on profiloitunut Keski-Suomen intohimoisena puolustajana, mistä kertovat mm. kahdella hallituskaudella saadut historiallisen suuret yli 300 miljoonan rahat maakuntamme tiestöön. Hän on ollut vastuussa kokoomuksessa normienpurkamisesta: aloitteet kauppojen aukiolojen vapauttamisesta, yrittäjien ei-omistavien perheenjäsenten työttömyysturvan parantamisesta, koeaikojen pidennyksestä ja alkoholilainsäädännön uudistamisesta ovat Wallinheimon käsialaa. Myös liikuntaan ja kulttuuriin panostaminen ja eritoten liikuntapääkaupungin statuksen lujittaminen Jyväskylään löytyvät prioriteettilistan kärkipäästä.

Lue lisää ja tutustu kaikkiin keskisuomalaisiin Kokoomuksen ehdokkaisiin täällä:

Eduskuntavaalit 2019