Jyväskylä tarvitsee musiikkisalin

Jyväskylässä ja Keski-Suomessa kukoistaa hyvin monipuolinen musiikkitoiminta. Meiltä kuitenkin puuttuu akustisesti toimiva ja riittävän suuri musiikkisali. Esimerkiksi Jyväskylän Sinfonia ja jyväskyläläinen ja keskisuomalainen kuoromusiikki tarvitsee arvoisensa puitteet sekä konserteille että harjoituksille. Musiikin ja kuorotoiminnan positiivisista vaikutuksista on selkeää tieteellistä näyttöä. Toiminnan jatkuvuuden ja laadun ylläpitämiseksi ja parantamiseksi musiikkisali on Jyväskylässä välttämätön. Salin rakentaminen on saatava kaupungin investointiohjelmaan talousarvioon 2020. Akustisesti toimiva musiikkisali vahvistaisi Jyväskylän tunnettuutta kulttuurikaupunkina ja lisäisi kaupungin vetovoimaisuutta. Musiikkisaliin investoiminen toisi myös taloudellista hyötyä kun sen myötä kulttuurimatkailu lisääntyisi.

Musiikkisalin oikea sijoituspaikka on Lutakko Paviljongin kokonaisuudessa. Hankesuunnitelman mukainen kustannusarvio on n. 55 Meur, josta musiikkisalin osuus on n. 35 Meur. Julkisen rahoituksen lisäksi on hyvä selvittää mahdollisuus yksityisen rahoituksen saamiseksi esim. Hippos 2020 –hankkeen tapaan. Musiikkisalihankkeeseen voidaan sisällyttää innovatiivisia terveyttä ja hyvinvointia edistäviä elementtejä sekä niiden mittaamista ja tutkimusta. Sama konsepti julkisen ja yksityisen yhteistyöstä on rakennettavissa myös käyttökustannusten osalta.

Kokoomuksen Jyväskylän kunnallisjärjestö on erittäin tyytyväinen siihen, että kaupungin keskustan kehittämisen ja kulttuuri-investointien suunnittelutyö on käynnissä ja musiikkisalin toteuttaminen lähenee. Kaupungissamme on aivan oikein tehty investointeja koulu- ja päiväkotirakentamiseen viime vuosina ja nyt on hyvä aika kulttuuri-investointien suunnittelemiselle ja toteuttamiselle.

Antti Rastela, Kokoomuksen Jyväskylän kunnallisjärjestön puheenjohtaja

Katja Isomöttönen, Kokoomuksen Jyväskylän valtuustoryhmän puheenjohtaja