Valtuustoaloite 24.4.2017 ”Talvihiekoituksen poistoa Jyväskylässä parannettava”

Valtuustoaloite 24.4.2017

Talvihiekoituksen poistoa Jyväskylässä parannettava

Hyvinvointikertomuksessa on tuotu esille myös rakennetun ympäristön terveellisyys ja turvallisuus sekä terveyteen vaikuttavien ympäristöhaittojen vähentäminen. Mm. ilman laatu vaikuttaa merkittävällä tavalla terveyteen.

Näin todetaan rakennus- ja ympäristölautakunnan lausunnossa hyvinvointikertomuksesta 2013-2016.

Talvikaudella 2016-2017 on erityisesti Jyväskylän ruutukaava-alueella torjuttu liukkautta merkittävällä määrällä hiekoittamista. Keväällä 2017 on ollut havaittavissa, että Jyväskylän ilmanlaatu on ollut heikko ja hiekoituspöly on häirinnyt kaupunkikeskustan alueella asiointia. Asia aiheuttaa ongelmia erityisesti hengityselinsairauksista kärsiville henkilöille sekä keskusta-alueella asuville.

Kaupunkikeskustan vetovoima on viime aikoina puhuttanut teema. Heikko ja pölyinen ilman laatu keväisin ei ole omiaan lisäämään kaupunkikeskustan vetovoimaa, vaan asiointia on helppo suunnata vaihtoehtoisten kaupallisten palveluiden äärelle.

Hiekan poistamisessa ei varmasti ole kyse ainoastaan resurssien euromääristä, vaan myös toimintatavoista. On syytä selvittää, voidaanko hiekoituksen poisto toteuttaa aiempaa tehokkaammin tai erilaisilla toimintamalleilla kuin aiempina vuosina.

Esitän, että Jyväskylän kaupunki arvioi voidaanko jokakeväinen hiekkojen poisto kaupungin keskusta-alueella toteuttaa eri tavoin ja nopeammalla aikataululla kuin aiempina vuosina.

Jaakko Selin

kaupunginvaltuutettu,